تاپیک بحث در مورد روش صحیح درآمدزایی از بازی
#1
Lightbulb 
https://play.google.com/store/apps/detai...ooting.war

 سلام و عرض ادب.
از اونجاییکه هیچکدوم از اساتید این انجمن هیچوقت سعی نکردن به مهمترین بخش بازیسازی که همون روش صحیح درآمدزایی از بازی هست بپردازن برای همین من میخواستم این تاپیک رو بزنم تا هرکدوم از دوستانی که تجربه مفیدی و یا مطالعه ای در این زمینه دارن لطف کنن و دانششون رو در اختیار سایر بچه ها هم قرار بدن.
من برای شروع بحث یه بازی نسبتا ساده ای رو تو گوگل پلی دیدم که لینکش رو بالا خدمتتون تقدیم کردم. این بازی اگر ملاحظه بفرمایید 500 هزارتا نصب فعال داره و از همه مهمتر اینکه تمامی درآمدش متکی بر تبلیغات هست.
من که بازی رو دیدم به نظرم اومد که جنونوار تو بازی تبلیغ گذاشته اما خب نصب فعال بالایی داره یعنی فطعا بازیکن از تعدد تبلیغات عصبی نشده و بازی رو پاک نکرده.
میخواستم به عنوان شروع بحث این سوال رو بپرسم که این روش درآمدزایی رو دوستان تایید میفرمایند؟ چون به نظر من برای بازیهای با کیفیت متوسط در ایران در حال حاضر اگر این روش صحیح باشه این البته به نظر من بهترین روش درآمدزایی از بازی هست.
لطفا اگر دوست داشتید بازی رو ببینید. فکر میکنم براتون جالب باشه.
ارادتمند.

 

 
  پاسخ


 سپاس شده توسط: MohammadHadi ، oak ، گاندور
#2
سلام نریمان جان.
یه نکته ای رو بگم اینکه گوگل پلی تعداد کل نصب رو میزنه نه نصب فعال یعنی این بازی کلا 500 هزارتا نصب گرفته.
بنظرم برای درآمدزایی باید بین پرداخت درون برنامه و تبلیغات یه تناسبی صورت بگیره. تو مطالعاتی که انجام شده به این رسیدن که پیاده سازی تبلیغات اگر درست باشه باعث میشه تعداد افرادی که برای بازی پول خرج میکنن هم بره بالا ( در واقع تبلیغات خوب درصد retention کاربر ها رو بالا میبره و ریتنشن بالاتر مساوی است با خرید بیشتر ) از طرف دیگه درسته که تقریبا 80 درصد کسایی که بازی رو دانلود میکنن تبلیغات میبینن ولی از اونور تقریبا ده درصد از کاربر های شما حاضرن برای بازی پول هم خرج کنن. اگر شما بتونی تعداد کاربرها رو ببری بالا خب بطبع درآمدت هم افزایش پیدا میکنه و نباید از این پتانسیل خرید چشم پوشی کرد.

من در آخر سه تا مثال خوب از پیاده سازی ترکیبی تبلیغات و پرداخت درون برنامه که البته تمرکز اصلیشون رو تبلیغاته میزنم. این سه تا بازیهای پیچیده ای نیستن ولی خب بخاطر گیم پلی جذابی که دارن خیلی موفق شدن.
1- بازی johnny trigger که فقط از طریق پرداخت درون برنامه تقریبا ماهی 300 هزار دلار داره درمیاره. تبلیغات بماند ( درآمدزایی اصلیش از طریق تبلیغاته ) 
https://play.google.com/store/apps/detai...gger&hl=en
2- بازی tomb of the mask 
https://play.google.com/store/apps/detai....tom&hl=en
3- آخری هم بازی ایرانی سرضرب که الان جزو بازیهای پرفروش کافه بازار هم هست ( گیم پلی معتادکننده ای داره واقعا. از نظر تبلیغات هم قوی کار شده. شاید من خودم تا حالا بیشتر از ده بار تو این بازی تبلیغ دیدم )
https://cafebazaar.ir/app/com.Midopia.SarZarb
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman ، MohammadHadi ، Master Badfar ، shazde
#3
سلام
به نظر من باید قبل از شروع ساخت هر بازی یه نقشه درآمد بریزیم و سعی کنیم در ابتدا از خودمون بپرسیم : خب من الان این بازی رو میسازم. چی داخل این بازی هست درآمد داره برای من؟

یا مثلا : من این بازی رو برای چی میسازم؟

اگر در ابتدا ساخت بازی نقشه درآمد خودمون رو بریزیم، میتونیم یک گیم پلی خوب بر اساس نقشه ای که ریختیم بسازیم
من تا حالا با خیلی از بازی ساز ها مواجه شدم که بازی ش رو بر اساس یه ایده ساخته و تازه بعد از اتمام ساخت داره بررسی میکنه کجای این بازی رو غیر رایگان بزاره

اصولا این بازی هایی که میبینیم به راحتی دارن در ماه فروش های چند صد دلاری دارن همین طوری الکی یهو نیومدن یه بازی بسازن بعد یهو خود به خود بازی پر درآمد شده باشه
قطعا قبل از شروع بررسی کردن که بازی که میسازن باید چه چیزی داخل ش جذاب باشه و بعد هم همون قسمت جذاب رو متاسب با یک نقشه درآمد ساختن تا ترکیبی از درآمد و جذابیت داشته باشه

پیشنهاد من به همه عزیزان انجمن این هست که قبل از شروع بازی شون بررسی کنن و نقشه درآمد خودشون رو بکشن تا بعد از ساخت دچار مشکل نشن 4
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman ، Master Badfar ، MohammadHadi ، Mehrdad
#4

3- آخری هم بازی ایرانی سرضرب که الان جزو بازیهای پرفروش کافه بازار هم هست ( گیم پلی معتادکننده ای داره واقعا. از نظر تبلیغات هم قوی کار شده. شاید من خودم تا حالا بیشتر از ده بار تو این بازی تبلیغ دیدم )
https://cafebazaar.ir/app/com.Midopia.SarZarb


سلام
سرضرب رو اون گردونه شانس رو تبلیغاتش رو میبینید ؟
من ۳ و۴ هفته پیش با سازندش صحبت کردم
خیلی ادم مشتی بود کلی هم کمکم کرد
میگفت تازه برنامه درامدش خوب شده و روزی ۵۰۰ ۶۰۰ داره در میاره
که الان صد در صد بیشتره
میگفت درامد بازی تازه از ۵۰ ۶۰ هزارتا نصب ب بعد خوب میشه البته اینم بگم ک اونا هم کلی پروژه شکست خورده داشتن طبق گفته خودشون

در کل بازیه باحالیه از اون سبک هاس ک راحت میتونه بره تو پلی استور با یکم تبلیغ نصب خوب بگیره


 
  پاسخ


 سپاس شده توسط: MohammadHadi ، mhp ، shazde
#5
(1399/2/23، 12:44 عصر)Morj7 نوشته است: 3- آخری هم بازی ایرانی سرضرب که الان جزو بازیهای پرفروش کافه بازار هم هست ( گیم پلی معتادکننده ای داره واقعا. از نظر تبلیغات هم قوی کار شده. شاید من خودم تا حالا بیشتر از ده بار تو این بازی تبلیغ دیدم )
https://cafebazaar.ir/app/com.Midopia.SarZarb

سلام
سرضرب رو اون گردونه شانس رو تبلیغاتش رو میبینید ؟
من ۳ و۴ هفته پیش با سازندش صحبت کردم
خیلی ادم مشتی بود کلی هم کمکم کرد
میگفت تازه برنامه درامدش خوب شده و روزی ۵۰۰ ۶۰۰ داره در میاره
که الان صد در صد بیشتره
میگفت درامد بازی تازه از ۵۰ ۶۰ هزارتا نصب ب بعد خوب میشه البته اینم بگم ک اونا هم کلی پروژه شکست خورده داشتن طبق گفته خودشون

در کل بازیه باحالیه از اون سبک هاس ک راحت میتونه بره تو پلی استور با یکم تبلیغ نصب خوب بگیره

عه چه جالب ! 21)
درست میگی من پیج اینستاگرامشون رو دارم واقعا خیلی فعالن و خیلی خوب جواب طرفدارارو میدن به قول معروف مشتری مدارن.
آره منظورم همون گردونه شانسشه. تازه بازی خیلی جای کار داره و هنوز بنظرم طرحش خام و بکره. تو اینستاگرامشون دیدم که گفتن کلی برنامه دارن برا بازی خوشحال شدم نمیخوان همینجوری بیخیالش بشن. 
درباره نصب هم درست میگی سرضرب رو هم کافه بازار کلا یکبار فیچر کرده اگر بیشتر حمایت بشه تا 200 هزار نصب فعال هم جا داره فقط تو کافه بازار ( تازه بازی رو تو مایکت یا ایران اپس هم نزاشتن هنوز ! )
اگر بتونن با یه پابلیشر خارجی قوی ارتباط بگیرن فوق العاده میشه چون بازی ایده ی خوبی داره و مشابهش رو من تو گوگل پلی ندیدم. پابلیشر میتونه چند ده یا چند صد میلیون نصب برا بازی بیاره اونوقته که درآمد از تبلیغات سرسام آور میشه ( بازیهای هایپرکژوال معروفی که الان نصب بالا دارن بالای 50هزار دلار در روز درمیارن از تبلیغات )

 


  پاسخ


 سپاس شده توسط: Master Badfar ، shazde ، Morj7
#6
به نظر من پادکست هایی که توی این زمینه هستن راهنمایی های خوبی رو ارائه میدن.
مثلاً این پادکست توصیه هایی راجع به دنیای بازیسازی میکنه که جالبه.
البته این روزا تبلیغ بازیهای ویدیویی توی پادکست های مشهوری مثل WTF with Marc Maron هم باب شده و میتونه منبع خوبی باشه برای تبلیغ که بدون شک بدون هزینه نیست. 
شاید توی پادکست های بومی هم بشه تبلیغات کرد البته مخاطب چندانی ندارن متأسفانه.
 
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman
#7
(1399/2/23، 12:00 عصر)rezamms نوشته است: سلام
به نظر من باید قبل از شروع ساخت هر بازی یه نقشه درآمد بریزیم و سعی کنیم در ابتدا از خودمون بپرسیم : خب من الان این بازی رو میسازم. چی داخل این بازی هست درآمد داره برای من؟

یا مثلا : من این بازی رو برای چی میسازم؟

اگر در ابتدا ساخت بازی نقشه درآمد خودمون رو بریزیم، میتونیم یک گیم پلی خوب بر اساس نقشه ای که ریختیم بسازیم
من تا حالا با خیلی از بازی ساز ها مواجه شدم که بازی ش رو بر اساس یه ایده ساخته و تازه بعد از اتمام ساخت داره بررسی میکنه کجای این بازی رو غیر رایگان بزاره

اصولا این بازی هایی که میبینیم به راحتی دارن در ماه فروش های چند صد دلاری دارن همین طوری الکی یهو نیومدن یه بازی بسازن بعد یهو خود به خود بازی پر درآمد شده باشه
قطعا قبل از شروع بررسی کردن که بازی که میسازن باید چه چیزی داخل ش جذاب باشه و بعد هم همون قسمت جذاب رو متاسب با یک نقشه درآمد ساختن تا ترکیبی از درآمد و جذابیت داشته باشه

پیشنهاد من به همه عزیزان انجمن این هست که قبل از شروع بازی شون بررسی کنن و نقشه درآمد خودشون رو بکشن تا بعد از ساخت دچار مشکل نشن 4
راجع به درنظر گرفتن یه مسیر مشخص کاملاً با شما موافقم.
مباحث نظریه بازی (Game Theory) میتونه ما رو در پیش بینی سود و زیان پروژه کمک کنه چون کاربرد شایانی توی بحث اقتصاد داره. به طور مثال مسئله جوجه (Chicken) در نظریه بازیها و گراف و درخت های تصمیم میتونن به خوبی راجع به آینده پروژه ما بهمون یه دید مناسب بدن.
البته این روزا نظریه بازی به غیر از مباحث اقتصادی جایگاه خودش رو توی زیست شناسی، بازیسازی و ق*م*ا*ر هم پیدا کرده و حتی برای بحث مسیریابی در بازی (مشابه کاری که رفتار Pathfinding انجام میده) از الگوریتم A*Search که بر پایه نظریه بازیها و گراف هست استفاده میشه.
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman
#8
خیلی خیلی ممنونم از صحبتهای خیلی خوب و کارشناسی که دوستان فرمودن. من بشخصه خیلی استفاده کردم. اما یه چیزی رو من بگم... اگر به هر کسی شما بگین چطوری میشه مولتی میلیاردر شد سریع یکسری اصول تئوریک و آکادمیک اینکار رو بهتون میگه... میگه باید تلاش کرد... باید درس خوند... باید زحمت کشید... باید توکل داشت.. و ...
چیزهایی که هممون میدونیم اما اگر شما یک مولتی میلیاردر واقعی رو پیدا کنین و ازش خواهش کنین که جون عزیزانت بهم بگو چطوری میشه پولدار شد اگر اون فرد صادقانه جواب بده شک نکنین چیزهایی به شما میگه که فکتون میوفته کف زمین...
من خیلی دوست داشتم بازیسازان موفق و پولدربیار و البته درسایه انجمن رو بکشونم تو بحث که موفق نشدم.
شما شک نکنین که کسانی که عاشق بازیسازی هستن و از همه مهمتر از این راه نون درمیارن تو زمانهای بیکاریشون حتما به انجمنها و گروه های بازیسازی ایرانی و اگر زبان بلد باشن خارجی سر میزنن ولی فقط خواننده مطالب هستن و تو بحث ها شرکت نمیکنن.
شما شک نکنین افرادی مثل مهدی گنجه زادگان... مهدی فنایی و یا افراد گروهایی مثل گلیم گیمز و پاییزان و مدریک و ... بارها به همین انجمن اومدن و مطالب و سلیقه های بازار کار رو رصد کردن بدون شرکت کردن تو بحثها (حتی با وجود اینکه کلاس بازیسازیشون از امثال من به مراتب بالاتره و همینطور با وجود اینکه انجین بازیسازیشون کانستراکت نیست و عموما یونیتیه)
همین دوستانی که تو همین انجمن از قدیمیها بودن و بازی موفق ساختن و رفتن و دیگه برنگشتن اگر زمان آنلاین بودن اکانتشون رو ببینید متوجه میشید که فقط برای خوندن مطالب دایما به انجمن میان ولی تو بحثها شرکت نمیکنن. دلیل اصلیش هم روحیه ایرانی بودنمونه که همه چیز خوب رو فقط برای خودمون میخوایم.
من دوست داشتم بتونم این دوستان که تجربه عملی موفق شدن رو داشتن علاقمند به شرکت تو بحث کنم که خب نشد...
یه مطلب هم در مورد بازی سرضرب که صحبتش شد بگم. به نظرم یکی از رازهای موفقیت این گروه روحیه فوق جنتلمنی و متشخصانه تیم مدیریتیشه.
این روحیه تشخص از مدیریت به اعضای گروه تزریق شده. من حدود یک و سال و نیم پیش که هنوز همین دوتا بازی ساده فعلیم رو هم بلد نبودم بسازم تو اینستاگرام به این گروه که اسم اصلی کمپانیشون مدوپیا هست و اونموقع هنوز بازی سرضرب رو یا نساخته بودن و یا هنوز بولد نشده بود اما بازی موفق لایت اسپید رو منتشر کرده بودن, دایرکت دادم که یه ایده بازیسازی دارم و البته گرافیک های آماده شده (کاراکتر بزرگوار) اما بازیسازی بلد نیستم. در کمال ادب مدام با من مکاتبه کردن و در نهایت پیشنهاد کردن که روی این پروژه باهم همکاری کنیم. وقتی تلفن بهم دادن و آدرس دیدم که دفترشون رشت هست. گفتم من ساکن تهرانم و بهم جواب دادن که ما اکثر گروهمون به صورت دورکاری از شهرهای مختلف ایران باهم کار میکنیم و فقط برای جلسات خیلی خاص دفتر رشت دور هم جمع میشیم.
من چون خیلی حس خوبی از دورکاری نداشتم ازشون عذرخواهی کردم و اونها در کمال متانت برام آرزوی موفقیت کردن (مشخصا من لیاقت این همکاری رو نداشتم).
شما شک نکنین که گروهی که داره هر روز موفقتر میشه اما با سیستم غیر متمرکز داره کار میکنه حتما تیم مدیریتیش اونقدر متشخص هست که میتونه حسه خوب عضو گروه بودن رو به بقیه منتقل کنه. عموما تو ایران کار گروهی شکست میخوره چون همه میخوان خودشون رئیس و دستور دهنده باشن. اما گروه مدوپیا اونقدر هنرمند بودن که افراد مختلف از نقاط مختلف ایران رو با احترام به تواناییهاشون این مدت طولانی دورهم نگه داشتن و هر روز موفق تر شدن.
اگر افرادی از این گروه این نوشته من رو میخونن که صد در صد مطمینم میخونن براشون آرزوی موفقیت روز افزون دارم.
ببخشید که دوباره طولانی شد.
ارادتمند.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: rezamms ، mhp ، shazde ، Master Badfar
#9
سلام.
بحث دورکاری شد من یه نمونه موفق خارجی اش رو مثال بزنم.
کسایی که بازی مستقل بازی کنن حتما با بازی Ori آشنا هستن.
جالبه بدونید که این تیم کلا بصورت دورکاری کار میکردن و میکنن ( حتی قبل از زمان کرونا ) و تونستن دو تا از بهترین بازیهای مستقل جهان رو با 83 کارمند همینجوری بسازن.
اینم لینک مطلب : https://www.zoomg.ir/2020/4/28/315303/bu...from-home/
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman ، shazde


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Information پرداخت درون برنامه مایکت کوردوا ya mahdi 0 230 1404/1/17، 05:43 عصر
آخرین ارسال: ya mahdi
  نحوه خروجی اندروید کوردوا ya mahdi 0 179 1404/1/11، 04:06 عصر
آخرین ارسال: ya mahdi
Wink حل شده مقادير لازم در environment variable ᔕinaᗪehghani 24 11,596 1403/10/23، 12:10 صبح
آخرین ارسال: Tggi
  تپسل .....فروشگاه Hamidreza 3 1,932 1403/10/22، 11:57 عصر
آخرین ارسال: Tggi
  خروجی اندروید با Intel xdk ya mahdi 0 130 1403/8/25، 02:08 عصر
آخرین ارسال: ya mahdi

پرش به انجمن: