1395/11/16، 11:43 عصر
دوستان احتمالا اخیرا شنیدید که بازار مبلغ اشتراک سالیانه ی توسعه دهندگی رو 800% افزایش داده، که باعث شده خیلی از توسعه دهنده ها نگران بشن، من الان میخوام درباره ی این زمینه ی موضوع خیلی مهمی رو بهتون بگم...
دوستان میدونم...
الان بیشتر تون دارید با خودتون فکر میکنید بازار این کار رو واسه جیب خودش، یا حداقل واسه اون توسعه دهنده های خوبش کرده.
ولی تو این پست میخوام با چند دلیل بهتون بگم که اصلا اینطور نیست، و این کار ممکنه باعث پیشرفت توسعه ی بازی و برنامه های بهتر در ایران (و حتی در خارج) بشه.
ازتون میخوام متن زیر رو کامل بخونید، و حتما به اشتراک بزارید.
متن طولانیه، براتون یه پی دی اف از پست ساختم که حداقل زمانی که وقت کردید بخونیدش.
پس خواهشا این متن رو کامل بخونید
فعلا برای شروع این رو در نظر داشته باشید که مبلغ خرید اشتراک توسعه دهندگی گوگل پلی 25 دلار (تقریبا 100 هزار تومن) هستش...
خب...
میگن بازی سازی و برنامه نویسی، شغل و حرفه ی سختیه...
اما بعضی ها این شغل رو خیـــلی راحتش کردن.
میخواید بگم چجوری؟؟
الان براتون مرحله به مرحله توضیح میدم...
مرحله ی 1:
یه آدمی که هیچی از بازی سازی نمیدونه یه بازی خفن مثل کلش یا فالوت بازی میکنه و از ساخت بازی خوشش میاد
مرحله ی 2:
همینجوری دارید با خودش فکر میکنه چه بازی بسازه؟ با چه داستانی، که نهایتا یه ایده به ذهنش میرسه (حالا خوب یا بد بودنش مهم نیست!!)
مرحله ی 3:
دنبال یه نرم افزار میگرده برای ساخت بازی که آسون باشه و همچنین برنامه نویسی نداشته باشه تا کارش رو راحت کنه...
و در آخر یه نرم افزار (از اینجا به بعد بهتره بگیم انجین) پیدا میکنه، مثل گیم میکر، کانستراکت یا...
مرحله ی 4:
هیچی از این انجین ها نمیدونه فقط یکی یا دوتا آموزش ویدئویی میبینه (اونم ناقص) بعد هم میره یه عالمه سوالات جورواجور و عجیب و غریب از 100 هزار نفر میپرسه که بفهمه چیکار کنم تا «پلیرم راه بره و وقتی که به دشمن خورد منفجر بشه»
مرحله ی 5:
وقتی که یه خرده از انجین مورد نظرش سر در آورد میره سراغ خود بازی، اول از همه فکر میکنه که «خب گرافیک های بازی رو از کجا بیارم؟؟»
دو حالت وجود داره، یا میره تو تلگرام (که باز این دو حالت داره) داخل گروه های بازی سازی میپرسه که یا بهش لطف میکنن چند تا گرافیک میدن، یا بهش جناب «گوگل» رو معرفی میکنن که دومی شایع تره، یا خودش باهوش تره میفهمه باید از گوگل گرافیک هارو تامین کنه.
به هر حال کم یا زیاد، سخت یا آسون گرافیک ها رو هم جمع میکنه...
مرحله ی 6:
توی اینجا، یه قسمت از مرحله ی چهارم اتفاق میافته، یعنی اینکه موقع ساخت بازی هی میرن دوباره سوال های عجیب و غریب میپرسن: «چیکار کنم پلیرم تیر بزنه؟ چجوری بگم پلیرم امتیازش بالای این بود برنده شه و...»؛ توی مرحله ی 4 فقط آشنایی با انجین اتفاق میافته...
مرحله ی 7:
میرسه به صدا های بازی که برای همین صدا ها،اتفاقی که برای گرافیکا توی مرحله ی 5 افتاد برای این میافته...
مرحله ی 8:
هیچی دیگه...
بازی ساخته شده، آماده ی انتشار، انتظار برای قبول کردن بازار و؛ تمام!!
بازی وارد بازار شده و کاربران بازی رو میبینن و دانلود میکنن، و شااااید بهش 5 ستاره هم، بدن
حالا دیگه نمیخوایم از داستان بازی، گیم پلی بازی، گرافیک بازی، صدا گذاری بازی و ... حرف بزنیم.
چون اکثر بازی هایی که به این شکل ساخته میشن تکلیفشون معلومه
خب ما که با این وضع نمیتونیم پیش بریم و تو بازی سازی پیشرفت کنیم.
از یه طرف هم نمیتونیم جلوی این بازی ساز های عزیز رو بگیریم.
بازار هم نمیتونه حق زحمت توسعه دهنده رو ضایع کنه.
پس به نظر شما باید چیکار کنیم؟؟
چیکار کنیم که بازی ساز ها به چیزی که میسازن ارزش قائل شن؟؟
ما ایرانی ها (البته همه اینجوری نیستن) تا برای یه چیزی چول ندیم براش ارزش قائل نمیشیم
5 هزار تومن که پولی نیست!
معلومه که یه توسعه دهنده پول رو میده و هر چی دلش بخواد میسازه و اصلا هم براش مهم نیست خوب شده یا نه!
ولی وقتی 40 هزار تومن پول داده باشی به خودت میگی «من که پول دادم بزار یه چیز خوبی درست کنم که حداقل ضرر نکنم.»
پس میتونیم نتیجه بگیریم که بازار این کار رو بخاطر خودمون، و صنعت بازی سازی و برنامه نویسی ایران کرده، حالا هر قدر هم که بخواد پول به جیب بزنه.
پس بیایید با هم، این صنعت بزرگ رو الکی نگیریم، یکم برای کارامون ارزش قائل شیم، ارزش نه به این معنی که هر کی از بازی ما بد گفت بهمون بر بخوره، ارزش به این معنی که چیزی که میسازیم رو قشنگ بسازیم، که حداقل خودمون بتونیم ازش خوشمون بیاد
وگرنه اون ارزش قائل شدن رو که تقریبا هر کسی داره.
در آخر بزارید نظر خود کافه بازار رو در مورد این اتفاق بدونیم:
«این موضوع مدتی در دست بررسی بوده است. و کافهبازار به منظور جلوگیری از ایجاد حسابهای توسعهدهندگی متعدد و تخلفهای مرتبط با آن، اقدام به تعیین هزینهٔ اشتراک سالانه نموده است. با احترام و آرزوی موفقیت، ساسان تقوایی»
دوستان در پی دی افی که براتون آماده کردم موضوعات بالا رو گفتم + اینکه چطور با این وضعیت، به یه بازی ساز موفق تبدیل شیم
دانلود پی دی اف
با تشکر
کانال گروه نرم افزاری Pixelsoft
دوستان میدونم...
الان بیشتر تون دارید با خودتون فکر میکنید بازار این کار رو واسه جیب خودش، یا حداقل واسه اون توسعه دهنده های خوبش کرده.
ولی تو این پست میخوام با چند دلیل بهتون بگم که اصلا اینطور نیست، و این کار ممکنه باعث پیشرفت توسعه ی بازی و برنامه های بهتر در ایران (و حتی در خارج) بشه.
ازتون میخوام متن زیر رو کامل بخونید، و حتما به اشتراک بزارید.
متن طولانیه، براتون یه پی دی اف از پست ساختم که حداقل زمانی که وقت کردید بخونیدش.
پس خواهشا این متن رو کامل بخونید
فعلا برای شروع این رو در نظر داشته باشید که مبلغ خرید اشتراک توسعه دهندگی گوگل پلی 25 دلار (تقریبا 100 هزار تومن) هستش...
خب...
میگن بازی سازی و برنامه نویسی، شغل و حرفه ی سختیه...
اما بعضی ها این شغل رو خیـــلی راحتش کردن.
میخواید بگم چجوری؟؟
الان براتون مرحله به مرحله توضیح میدم...
مرحله ی 1:
یه آدمی که هیچی از بازی سازی نمیدونه یه بازی خفن مثل کلش یا فالوت بازی میکنه و از ساخت بازی خوشش میاد
مرحله ی 2:
همینجوری دارید با خودش فکر میکنه چه بازی بسازه؟ با چه داستانی، که نهایتا یه ایده به ذهنش میرسه (حالا خوب یا بد بودنش مهم نیست!!)
مرحله ی 3:
دنبال یه نرم افزار میگرده برای ساخت بازی که آسون باشه و همچنین برنامه نویسی نداشته باشه تا کارش رو راحت کنه...
و در آخر یه نرم افزار (از اینجا به بعد بهتره بگیم انجین) پیدا میکنه، مثل گیم میکر، کانستراکت یا...
مرحله ی 4:
هیچی از این انجین ها نمیدونه فقط یکی یا دوتا آموزش ویدئویی میبینه (اونم ناقص) بعد هم میره یه عالمه سوالات جورواجور و عجیب و غریب از 100 هزار نفر میپرسه که بفهمه چیکار کنم تا «پلیرم راه بره و وقتی که به دشمن خورد منفجر بشه»
مرحله ی 5:
وقتی که یه خرده از انجین مورد نظرش سر در آورد میره سراغ خود بازی، اول از همه فکر میکنه که «خب گرافیک های بازی رو از کجا بیارم؟؟»
دو حالت وجود داره، یا میره تو تلگرام (که باز این دو حالت داره) داخل گروه های بازی سازی میپرسه که یا بهش لطف میکنن چند تا گرافیک میدن، یا بهش جناب «گوگل» رو معرفی میکنن که دومی شایع تره، یا خودش باهوش تره میفهمه باید از گوگل گرافیک هارو تامین کنه.
به هر حال کم یا زیاد، سخت یا آسون گرافیک ها رو هم جمع میکنه...
مرحله ی 6:
توی اینجا، یه قسمت از مرحله ی چهارم اتفاق میافته، یعنی اینکه موقع ساخت بازی هی میرن دوباره سوال های عجیب و غریب میپرسن: «چیکار کنم پلیرم تیر بزنه؟ چجوری بگم پلیرم امتیازش بالای این بود برنده شه و...»؛ توی مرحله ی 4 فقط آشنایی با انجین اتفاق میافته...
مرحله ی 7:
میرسه به صدا های بازی که برای همین صدا ها،اتفاقی که برای گرافیکا توی مرحله ی 5 افتاد برای این میافته...
مرحله ی 8:
هیچی دیگه...
بازی ساخته شده، آماده ی انتشار، انتظار برای قبول کردن بازار و؛ تمام!!
بازی وارد بازار شده و کاربران بازی رو میبینن و دانلود میکنن، و شااااید بهش 5 ستاره هم، بدن
حالا دیگه نمیخوایم از داستان بازی، گیم پلی بازی، گرافیک بازی، صدا گذاری بازی و ... حرف بزنیم.
چون اکثر بازی هایی که به این شکل ساخته میشن تکلیفشون معلومه
خب ما که با این وضع نمیتونیم پیش بریم و تو بازی سازی پیشرفت کنیم.
از یه طرف هم نمیتونیم جلوی این بازی ساز های عزیز رو بگیریم.
بازار هم نمیتونه حق زحمت توسعه دهنده رو ضایع کنه.
پس به نظر شما باید چیکار کنیم؟؟
چیکار کنیم که بازی ساز ها به چیزی که میسازن ارزش قائل شن؟؟
ما ایرانی ها (البته همه اینجوری نیستن) تا برای یه چیزی چول ندیم براش ارزش قائل نمیشیم
5 هزار تومن که پولی نیست!
معلومه که یه توسعه دهنده پول رو میده و هر چی دلش بخواد میسازه و اصلا هم براش مهم نیست خوب شده یا نه!
ولی وقتی 40 هزار تومن پول داده باشی به خودت میگی «من که پول دادم بزار یه چیز خوبی درست کنم که حداقل ضرر نکنم.»
پس میتونیم نتیجه بگیریم که بازار این کار رو بخاطر خودمون، و صنعت بازی سازی و برنامه نویسی ایران کرده، حالا هر قدر هم که بخواد پول به جیب بزنه.
پس بیایید با هم، این صنعت بزرگ رو الکی نگیریم، یکم برای کارامون ارزش قائل شیم، ارزش نه به این معنی که هر کی از بازی ما بد گفت بهمون بر بخوره، ارزش به این معنی که چیزی که میسازیم رو قشنگ بسازیم، که حداقل خودمون بتونیم ازش خوشمون بیاد
وگرنه اون ارزش قائل شدن رو که تقریبا هر کسی داره.
در آخر بزارید نظر خود کافه بازار رو در مورد این اتفاق بدونیم:
«این موضوع مدتی در دست بررسی بوده است. و کافهبازار به منظور جلوگیری از ایجاد حسابهای توسعهدهندگی متعدد و تخلفهای مرتبط با آن، اقدام به تعیین هزینهٔ اشتراک سالانه نموده است. با احترام و آرزوی موفقیت، ساسان تقوایی»
دوستان در پی دی افی که براتون آماده کردم موضوعات بالا رو گفتم + اینکه چطور با این وضعیت، به یه بازی ساز موفق تبدیل شیم
دانلود پی دی اف
با تشکر
کانال گروه نرم افزاری Pixelsoft