سوال در مورد تفاوت انجین کانستراکت و یونیتی در ساخت بازی دوبعدی
#1
سلام و عرض ادب
من قبل از طرح سوال میخواستم خواهش کنم که اگر وقت داشتین آخرین بازی آقای فصیحی که پنج سال با یک تیم بزرگ از شرکت فن افزار, روش کار کردن و برای pc و مارکت خارج از ایران ساخته شده به نام فرزندان مورتا رو ببینید.
به گفته خودشون این بهترین بازی ساخته شده ایرانی هست.

https://www.aparat.com/v/aYTB6/%DA%AF%DB...A%A9%D9%86

از اونجاییکه بازی برای pc ساخته شده قطعا دست تیم سازنده برای حجم بالای بازی و انیمیشنها بازتره.
من نمیدونم با چه انجینی دقیقا این بازی رو ساختن. اما اگر فرض کنیم با یونیتی ساخته شده میخواستم دوستانی که یونیتی کار کردن این سوال منرو لطفا جواب بدن. میخوام بدونم توی ساخت بازیهای دوبعدی شبیه بازی بالا انجین یونیتی چه امکاناتی فراتر از کانستراکت در اختیار بازیساز قرار میده؟؟؟ چون مثلا در مورد بازی بالا به نظر میاد که بازی رو با کانستراکت هم میشه راحت ساخت و من هرچی نگاه کردم بخشی نبود که مثل بازی سه بعدی بگم که این کار کانستراکت نیست...
میدونم بارها گفته شده که انجین مهم نیست و طرح و ایده و ... مهمتره. با وجود این اگر فردی به هر دو انجین مسلط باشه برای یک همچین بازی دوبعدی چه چیزی باعث میشه که ترجیحش یونیتی باشه؟
ممنونم از پاسختون.
 
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ARKEYA ، Mehrdad ، ᔕinaᗪehghani
#2
(1399/5/29، 12:27 عصر)nariman نوشته است: سلام و عرض ادب
من قبل از طرح سوال میخواستم خواهش کنم که اگر وقت داشتین آخرین بازی آقای فصیحی که پنج سال با یک تیم بزرگ از شرکت فن افزار, روش کار کردن و برای pc و مارکت خارج از ایران ساخته شده به نام فرزندان مورتا رو ببینید.
به گفته خودشون این بهترین بازی ساخته شده ایرانی هست.

https://www.aparat.com/v/aYTB6/%DA%AF%DB...A%A9%D9%86

از اونجاییکه بازی برای pc ساخته شده قطعا دست تیم سازنده برای حجم بالای بازی و انیمیشنها بازتره.
من نمیدونم با چه انجینی دقیقا این بازی رو ساختن. اما اگر فرض کنیم با یونیتی ساخته شده میخواستم دوستانی که یونیتی کار کردن این سوال منرو لطفا جواب بدن. میخوام بدونم توی ساخت بازیهای دوبعدی شبیه بازی بالا انجین یونیتی چه امکاناتی فراتر از کانستراکت در اختیار بازیساز قرار میده؟؟؟ چون مثلا در مورد بازی بالا به نظر میاد که بازی رو با کانستراکت هم میشه راحت ساخت و من هرچی نگاه کردم بخشی نبود که مثل بازی سه بعدی بگم که این کار کانستراکت نیست...
میدونم بارها گفته شده که انجین مهم نیست و طرح و ایده و ... مهمتره. با وجود این اگر فردی به هر دو انجین مسلط باشه برای یک همچین بازی دوبعدی چه چیزی باعث میشه که ترجیحش یونیتی باشه؟
ممنونم از پاسختون.
 

‌سلام آقا نریمان
از نظر من 100 درصد انجین یونیتی بهتر از کانستراکت هست
هر کس دلایل خودش رو داره
من هم دلایل خودم رو دارم
1_اگر توجه کنید کانستراکت بیشتر به درد بازیسازی میخوره,ولی در یونیتی اینجوری نیست و اگر برنامه "اپچه2" رو نصب کرده باشید در صفحه اولش نوشته made with unity یعنی این نشون دهنده قدرت فراوان یونیتی هست
2_من خودم بیشتر با یونیتی کار میکنم اپلیکیشن جدید بنده رو هم به نام "خبردار!" رو هم که دیدید با یونیتی ساخته شده,ولی همچنین چیزی رو به خواید با کانستراکت درست کنید باید زبان php بلد باشید ولی خیلی راحت در یونیتی با سی شارپ انجام میدید
3_تو یونیتی دست شما آزادتره,یعنی هیچ ایده ای نسیت که نشد ساختش ولی تو کانستراکت اینجوری نیست
4_قدرت بالای یونیتی رو در 2 برنامه میتونید ببینید : هادس2 و اپچه2
امیدوارم چیز خوبی گفته باشم
با تشکر

الان هم بازی اون تیم رو که گفته بودید نگاه کردم
والا من هرچی نگاه میکنم بهترین بازی ایرانی ساخته شده نیست
اگر این بهترین بازی ایرانی باشه
پس 41148 چیه؟
از دانش خود ، همیشه بهینه استفاده کنید !
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman
#3
این بازی های top-down roguelike رو تو همه ی انجین های دوبعدی به خوبی میشه ساخت. تقریبا همه انجین ها هم یه نمونه بازی موفق این مدلی دارن. از گیم میکر گرفته تا یونیتی.
ولی بحث سر راحتی تیم سازنده و جزییات بازیه. بازی قبلی فن افزار shadow blade با یونیتی ساخته شده بود و خب طبیعتا تیم هم راحت تر بوده که با یونیتی ادامه بده. درباره جزییات هم خب یونیتی خیلی جلوتر از کانستراکته : سیستم پارتیکل، نتورکینگ، انیمیشن، data مخصوصا تو این بازی ها مهمه که انجین بتونه آرایه های بزرگ رو خوب هندل بکنه. آخریشم بنظر خودم خروجی راحت برای همه پلتفرم های بازیه از وب بگیر تا موبایل و کنسول و نینتندو سوییچ.

درباره صحبت دوستمون هم درباره بهترین بازی... فرزندان مورتا واقعا بهترین بازی مستقل ایرانی هست که من دیدم. در واقع استاندارد ترینشونه چون همه چیز رو تو سطح خوبی داره. آرت، انیمیشن، موسیقی، گیم پلی خوب و طولانی، داستان، ناشر بین المللی، فروش خوب. 41148 هم بازی خوبی بود ولی تو همین ایران بازیهای به مراتب بهتری تو همون سبک ماجرایی داریم اما چون به اندازه 41148 سر زبونا نیوفتادن و به اصطلاح viral نشدن عده زیادی ازش خبر ندارن. نمونه ش بازی فراتر از اینجا از گلیم گیمز. تو خارج هم که الی ماشالله معروف ترینشون silent age.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ARKEYA ، nariman ، ᔕinaᗪehghani
#4
ممنونم از ارکیای عزیز و حسین عزیز بابت اطلاعات ارزشمندشون.
من کاملا توجیح و قانع شدم.
البته بازی فراتر از اینجا فکر کنم علت عدم موفقیتش این باشه که ریتم بشدت کندی داره و بازی بیشتر شبیه کتابهای کمیک هست تا بازی. و شاید یک دلیلشم این باشه که گلیم گیمز خیلی مغرورانه تو این سبک وارد بازی سازی شد و از همون ابتدا بازی رو فروشی ارایه کرد که نسخه اولش بشدت شکست خورد و فکر کنم با تمام تبلیغات سنگینش 300 تا نهایتا فروش داشت. البته فکر کنم بعد انتشار نسخه دومش قسمت اول رو رایگان کردن اما بازهم فقط اولش رایگان بود و بعد از رد کردن مرحله اول باید بازی خریده میشد. در کل بازیش حداقل سلیقه من نبود.
من هدفم از ایجاد این تاپیک این بود که شاید افرادی مثل من که بیشتر تبحرشون توی مدلسازی سه بعدی هست تا بخشهای دیگه بازیسازی, کانستراکت قطعا انتخاب اشتباهی هست براشون اما دوستانی که علاقه و توانمندی و هنرشون صرفا بازی سازی دوبعدی هست خیلی از انتخاب کانستراکت احساس باخت نکنن چون اگر فرمایش حسین جان رو بپذیریم که فرزندان مورتا بهترین بازی تاریخ بازیسازی مستقل ایران هست مشخصا ساخت این بازی توی کانستراکت خیلی سخت نیست پس اگر ما موفقیتی در مارکت نداریم سعی کنیم همه تقصیر رو گردن انجین نندازیم. شاید هنوز بازیسازی رو خوب بلد نیستیم چون از نظر تکنیکی ساخت بازی شبیه بازی فرزندان مورتا با انجین کانستراکت شدنی و یا شاید بشه گفت خیلی راحتتر و سریعتر از یونیتی هست.
لپ کلام... کوتاهی های خودمون رو گردن انجین نندازیم...
  پاسخ


 سپاس شده توسط: mhp ، ARKEYA ، ᔕinaᗪehghani
#5
سلام؛
میدونم تا حدودی بحث مختومه شده ولی خُب خواستم نظرم رو بگم.
برای بحث بازی سازی دوبعدی از نظر سادگی کار کانستراکت یکم ساده تره تا یونیتی. اینکه کدوم یکی میتونن مفیدتر باشن واقعاً بستگی به ایده و کار داره و نمیشه کلی نظر داد. کانستراکت خیلی از چیزها رو به صورت پیشفرض در خودش گنجونده. برای کارایی که توی کانستراکت با امکانات پیشفرض غیرممکن به نظر میرسن دونستن جاوا اسکریپت لازمه تا بشه رفتار و افکت و پلاگین توسعه داد و غیرممکن رو به ممکن تبدیل کرد.
به هر حـال به نظرم اگر واقعاً کسی قصد داره تماماً خودش رو وقف کانستراکت کنه دونستن جاوا اسکریپت خیلی بحث حیاتیه براش. نهایتاً اگر دید کانستراکت جوابگوی نیازهاش نیست میتونه به انجین های دیگه ای کوچ کنه که جاوا اسکریپت رو ساپورت میکنن.
در جواب آقای ارکیا هم باید بگم خیر دونستن PHP یا در کل یک زبان سمت سرور برای اپلیکیشنی که شما ساختین نیاز نیست و میشه با همون شیء XML کانستراکت حالا شاید یکم با دشواری بیشتر کار رو در آورد.  
در نهایت باید بگم به عقیده شخصی بنده انجین مگر در موارد خاص زیاد مطرح نیست. دونستن یک زبان برنامه نویسی هم برای کسی که بازیسازی انجام میده حالا با هر انجینی بعد از یه مدتی به نظرم دیگه دلخواه نیست و اجبار میشه. 
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman ، Amirhesam.KH ، ARKEYA
#6
(1399/5/29، 12:27 عصر)nariman نوشته است: سلام و عرض ادب
من قبل از طرح سوال میخواستم خواهش کنم که اگر وقت داشتین آخرین بازی آقای فصیحی که پنج سال با یک تیم بزرگ از شرکت فن افزار, روش کار کردن و برای pc و مارکت خارج از ایران ساخته شده به نام فرزندان مورتا رو ببینید.
به گفته خودشون این بهترین بازی ساخته شده ایرانی هست.

https://www.aparat.com/v/aYTB6/%DA%AF%DB...A%A9%D9%86

از اونجاییکه بازی برای pc ساخته شده قطعا دست تیم سازنده برای حجم بالای بازی و انیمیشنها بازتره.
من نمیدونم با چه انجینی دقیقا این بازی رو ساختن. اما اگر فرض کنیم با یونیتی ساخته شده میخواستم دوستانی که یونیتی کار کردن این سوال منرو لطفا جواب بدن. میخوام بدونم توی ساخت بازیهای دوبعدی شبیه بازی بالا انجین یونیتی چه امکاناتی فراتر از کانستراکت در اختیار بازیساز قرار میده؟؟؟ چون مثلا در مورد بازی بالا به نظر میاد که بازی رو با کانستراکت هم میشه راحت ساخت و من هرچی نگاه کردم بخشی نبود که مثل بازی سه بعدی بگم که این کار کانستراکت نیست...
میدونم بارها گفته شده که انجین مهم نیست و طرح و ایده و ... مهمتره. با وجود این اگر فردی به هر دو انجین مسلط باشه برای یک همچین بازی دوبعدی چه چیزی باعث میشه که ترجیحش یونیتی باشه؟
ممنونم از پاسختون.
 
خب آقا نریمان عزیز
من هم با یونیتی کار کردم
هم گودوت
هم کانستراکت
تقریبا کانستراکت یه چیزی تو همون یونیتی دو بعدیه ولی یونیتی دو بعدی قدرت بیشتری داره و امکانات یخورده بهتری
مثلا همین سیستم پارتیکلز در یونیتی خیلی پیشرفته تره
نورپردازی در یونیتی خیلی قویه
تایم لاین قدرت مندی داره که تایم لاین کانستراکت 3 حتی به گردشم نرسیده
انجین قوییه
فیزیک خیلی خوب و تر تمیزی داره
ولی خب کانس هم تقریبا این موارد رو داره بجز نورپردازی
و سیستم پارتیکل هم میشه اگر درست تنظیمش کنیم یه چیزی شبیه کار های یونیتی (کار های متوسط که آماتور ها می سازن) در آورد
به هر حال
کانستراکت راحت تره  .ساخت یک بازی تو کانس بطوری که اگر قراره تو یونیتی ماههه8 تموم بشه ، نو کانس 3 ماهه تمومه من اینو تجربه کردم
[تصویر:  default-yellow.svg]
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ARKEYA ، Amirhesam.KH ، nariman ، ᔕinaᗪehghani
#7
درود نریمان جان

با هر انجینی دوست داری کار کن

نه ما قراردادی با کانستراکت داریم نه با یونیتی نه هر انجین دیگه ای. این ما هستیم که تصمیم میگیریم کدوم بیشتر به درد کار ما میخوره. هیچ تعصبی روی هیچ چیز نداشته باش. اگه روزی حس کردی کانستراکت داره کمت میذاره پرتش کن اونور.
اگه حس کردی یونیتی بهت حال نمیده بازم یه تیپایی بهش بزن.

در عوض روی ایده ی کارت تعصب داشته باش. روی چیزی که به ذهنت رسیده. اصل اونه نه چیز دیگه.وقتی بازیت موفق میشه کسی سوال نمیپرسه با چه انجینی ساختی. میری روی صحنه و جایزه ات رو میگیری
حتی اگه دوست داری برای پی سی هم بازی بسازی اینکارو انجام بده. کار خوب بازارش رو پیدا میکنه.

به عنوان یه مشاور حقیر : اگه انجینی مثلا یونیتی مدام تو ذهنت میگذره و دوست داری باهاش کار کنی حتما اینکارو بکن. یه هفته براش وقت بذار ببین باهاش اوکی هستی یا نه. اون موقع تصمیم گیری برات راحتتر میشه. کاری که من کردم و بعد یک هفته از یونیتی متنفر شدم 1

و باز هم یه نکته دیگه : کانستراکت توی گیم سازی دوبعدی یه استودیوی کامله. مطمئن باش هر ضعفی میبینی از خود ماست نه انجین. من شخصا هیچوقت از یونیتی خوشم نیومد چون وقتم رو برای کوچکترین چیزها می گرفت. چیزهایی که تو انجین های ساده ی دیگه به راحتی پیاده میشه. من عاشق انجین های مینیمال هستم که سه سوت میان بالا.

آرزوی موفقیت برای شما و دوستان عزیز
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman ، wowxpria ، ARKEYA ، oak ، mhp ، Amirhesam.KH ، Master Badfar ، ghasem ، amin hosseini ، hasansanaei ، rezamms ، ᔕinaᗪehghani ، Hossein
#8
ممنونم از مستر بدفر عزیز و امیر مهدی عزیز و دکتر رضایی عزیز.
خیلی خوشحال میشم هر وقت شما بزرگان وارد بحثهای تخصصی میشین. من شخصا بشدت لذت میبرم و می آموزم.
من فقط یک نکته کوچیک رو خدمت دکتر رضایی عرض کنم که بحث من شخصی نبود و کلی این مساله رو مطرح کردم اما اگر بخوام بحث رو شخصی و مختص خودم کنم باید بگم که چون من تجربه کار با انجین دیگه ای رو ندارم برای همین نمیتونم هیچوقت مقایسه ای انجام بدم. تنها چیزی که میتونم بگم این هست که تو بازیهای دوبعدیم تا حالا کاری نبوده که دوست داشته باشم انجام بدم و کانستراکت در توانش نبوده باشه. برای من خوب بوده و منرو راضی کرده اما خب مسلما بزرگترین حسرتم همیشه این بوده که نمیتونستم با بازیهای سه بعدی واقعی مارکت رقابت کنم چون این عطش رو دارم که حتما یه روز بازی سه بعدی واقعی بسازم برای همین حتما با یونیتی بازی میسازم اگر خدا بخواد... اما هنوز کلی ایده و فکر و بازی نساخته دوبعدی دارم که هنوز نمیزاره از کانستراکت بکنم.
اما رفتن به سمت یونیتی برای من که عاشق سه بعدی سازیم اجتناب ناپذیره.
ممنونم از همه عزیزان و اساتید که افتخار میدن و در بحث شرکت میکنن.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ARKEYA ، Mehrdad ، oak ، mhp ، Amirhesam.KH ، Master Badfar ، ghasem ، ᔕinaᗪehghani ، Hossein
#9
(1399/5/29، 06:01 عصر)Mehrdad نوشته است: درود نریمان جان

با هر انجینی دوست داری کار کن

نه ما قراردادی با کانستراکت داریم نه با یونیتی نه هر انجین دیگه ای. این ما هستیم که تصمیم میگیریم کدوم بیشتر به درد کار ما میخوره. هیچ تعصبی روی هیچ چیز نداشته باش. اگه روزی حس کردی کانستراکت داره کمت میذاره پرتش کن اونور.
اگه حس کردی یونیتی بهت حال نمیده بازم یه تیپایی بهش بزن.

در عوض روی ایده ی کارت تعصب داشته باش. روی چیزی که به ذهنت رسیده. اصل اونه نه چیز دیگه.وقتی بازیت موفق میشه کسی سوال نمیپرسه با چه انجینی ساختی. میری روی صحنه و جایزه ات رو میگیری
حتی اگه دوست داری برای پی سی هم بازی بسازی اینکارو انجام بده. کار خوب بازارش رو پیدا میکنه.

به عنوان یه مشاور حقیر : اگه انجینی مثلا یونیتی مدام تو ذهنت میگذره و دوست داری باهاش کار کنی حتما اینکارو بکن. یه هفته براش وقت بذار ببین باهاش اوکی هستی یا نه. اون موقع تصمیم گیری برات راحتتر میشه. کاری که من کردم و بعد یک هفته از یونیتی متنفر شدم 1

و باز هم یه نکته دیگه : کانستراکت توی گیم سازی دوبعدی یه استودیوی کامله. مطمئن باش هر ضعفی میبینی از خود ماست نه انجین. من شخصا هیچوقت از یونیتی خوشم نیومد چون وقتم رو برای کوچکترین چیزها می گرفت. چیزهایی که تو انجین های ساده ی دیگه به راحتی پیاده میشه. من عاشق انجین های مینیمال هستم که سه سوت میان بالا.

آرزوی موفقیت برای شما و دوستان عزیز
ببخشید من کوچیک تر از این حرفام که بخوام در برابر شما دکتر جان صحبتی بکنم
ولی من با نظر شما مخالفم
به عنوان مثال دارم عرض می کنم
اگر سازنده بازی دزد بی مزد اون رو با یونیتی ساخته بود بهتر نمی شد ؟؟
یا اگر سازنده بازی 41148 اون رو با کانستراکت زده بود انقدر قشنگ از آب در میومد ؟؟؟
توانایی انجین یونیتی به مراتب بیشتر از کانستراکته
ولی کسی تا بحال از این توانایی بهره کامل نبرده
یه وقتی هست تو یک کتاب خونه 500 تا کتابه
تو یک کتاب خونه دیگه 100 تا
ما فقط به 2 تا کتاب  احتیاج داریم که تو هر دوتا کتابخونه هستش
ولی اونی که 400 تا کتاب احتیاج داره ، میره سراغ کتابخونه بیشتره
در کل
انجین کانستراکت رو من به عنوان پیشزمینه ساخت بازی با یونیتی می بینم و پیشرفت رو در یونیتی می دونم
درسته که بازی که تو یونیتی 8 ماهه تمومه ولی تو کانس به 2 ماه همون بازی نمی کشه
ولی کانستراکت کجا و اون کجا
بازم این نظر شخصی بنده هستش

ولی با بند آخرش کاملا موافقم
اگر جایی یه چیزی کار نکرد ، اشکال از بستر برنامه نویسی نیست
خودت یه اشتباهی کردی یا در توانت نیست
[تصویر:  default-yellow.svg]
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman
#10
به نام خدا
با سلام ، Oak (امیر مهدی جبرئیلی) عزیز من با نظرتان کاملاً مخالفم. ساخت بازی هیچ ربطی به انجین ندارد. ما می توانیم بهترین بازی ها را با انجین های ضعیف بسازیم. من توانستم یک بازی شبیه بازی جنگ های صلیبی با کانستراکت 2 بسازم ، من توانستم آموزش بازی مرغان مهاجم با همین کانستراکت 2 سلاختم. آقای مهرداد راست می گویند ، تقصیر خود بازی ساز است نه انجین. من هم باز می گویم اگر امید و خلاقیت داشه باشی ، می توانی حتی با گیم میکر بازی های در حد یونیتی یا بهتر از یونیتی ساخت. برای نریمان عزیز ، به نظر من با هر دو تا کار کن ببین با کدام راحت تری ، اگر با هر دو تاش به یک اندازه راحت بودید ، یک سری فاکتور ها مثل خروجی ، راحتی و ... در نظر بگیرید و بعد انتخاب کنید. یک نصیحت به دوستان: هیچ وقت عمرتان بر سر انتخاب انجین به هدر ندهید ، با ضعیف ترین انجین کار کنید ولی عمرتان در انتخاب انجین به هدر ندید.
خدانگهدارتان. به امید دیدار.
 به نام خدا
 « از گهواره تا گور دانش بجویید. »
 سخنی از پیامبر اسلام
  « بسی رنج بردم بدین سال سی            عجم زنده کردم بدین پارسی »
 فردوسی

 «دو کس رنج بیهود بردند و سعی بی فایده کردند ؛ یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.»
 «علم چندان که بیشتر خوانی          چون عمل در تو نیست، نادانی

 نه محقّق بوَد نه دانشمند          چارپایی، بر او کتابی چند
 آن تهی مغز را چه علم و خبر          که بر او هیزم است یا دفتر؟»

 سعدی

کانال ما در آپارات: محمد امین 1388 1378

مسلط به جاوا اسکریپت و html5 و css3 و پایتون.
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Information پرداخت درون برنامه مایکت کوردوا ya mahdi 0 230 1404/1/17، 05:43 عصر
آخرین ارسال: ya mahdi
  نحوه خروجی اندروید کوردوا ya mahdi 0 179 1404/1/11، 04:06 عصر
آخرین ارسال: ya mahdi
Wink حل شده مقادير لازم در environment variable ᔕinaᗪehghani 24 11,596 1403/10/23، 12:10 صبح
آخرین ارسال: Tggi
  تپسل .....فروشگاه Hamidreza 3 1,932 1403/10/22، 11:57 عصر
آخرین ارسال: Tggi
  خروجی اندروید با Intel xdk ya mahdi 0 130 1403/8/25، 02:08 عصر
آخرین ارسال: ya mahdi

پرش به انجمن: