چطور فروش خوبی از بازی داشته باشیم ؟
#1
سلام به همه دوستان
چطور در هر سبکی فروش خوبی از بازیمون داشته باشیم ؟
البته من تا امروز فکر میکردم این موضوع رو میدونم تا اینکه نظرات بازی منطقه آلود رو که خب جدیدا نسخه جدیدش اومده دیدم ... مردم تو نظرات نوشته بودن چرا توی این نسخه جدید، تا نصفش رایگانه و برای ادامه باید پول پرداخت و کلی نارضایتی دیگه که واقعا جای تاسف داره که مردم با این حال هم طلب کارن ...  این موضوع خیلی منو ناراحت کرد که با وجود اینکه نسخه 1 یک بازی و نصف نسخه 2 بازی رایگان بود مردم بازم ترغیب نشدن بازی رو بخرن و حتی گله مند هم بودن .
خب بیاین یه نگاهی به فروش بازی های داستان محور ومعمایی بندازیم : این بازیا که بیشتر اوقات هم نمیشه توش از خرید درون برنامه اسفاده کرد چون چیزی برای عرضه نداره ، سازنده بازی میاد یا کل بازی رو تو مارکت پولی میکنه یا مثل بازی منطقه آلوده خودمون تا نصف اپیزود رو رایگان وبرای ادامه بازی رو پولی میکنه خب من فکر کردم با خودم گفتم مردم که عقلشون به چشمشون هست همین که تو مارکت ببینن بازی پولیه کلن سمتش نمیرن پس بهترین گزینه همون پولی کردن بازی برای ادامه هست که دیدم اونم مردم ناراضی میشن ..
از یه طرف چرا فروش بازی 41148  که به صورت مستقیم تو بازار بود اینقدر بازخورد خوبی داشت ؟
میشه بگید چه تکنیکی باید زد که هم بازیکن راضی باشه هم سازنده ؟
شاید برای بازی های F2P مسئله کسب درآمد یکم راحت حل شه ولی برای های ماجراجویی این مسئله خیلی سخت میشه ..
ممنون میشم راهنمایی و نظراتتون رو بشنوم
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ᔕinaᗪehghani
#2
سلام . تا جایی که میدونم شما توسعه دهنده بازی منطقه الوده نیستید . اما میخوام همینجا بگم عرضه نسخه دوم روی نسخه اول به هیچ وجه ایده خوبی نبود . چون اتفاقا وجود همون نسخه 1 هست که مردم رو ترغیب میکنه . شما فک کن میری تو مارکت میبینی نسخه 1 و 2 یک بازی صفحه اوله . میگی ببین چیه که اولش خوب بوده و دومیش هم اومده و قاعدتا میری بازی میکنی نسخه اول رو و بعد هم میری دوم رو چه بسا پولی میخری . 
اما بیایم سر قضیه فروش . من تاحالا بازی نداشتم که خوب بفروشه ، اما احساس و نظر شخصیم رو میگم . ببینید یه قضیه اش همینه که گفتم . نسخه اول بازی کلا نیست . اولا کاربر میاد میبینه یه بازی نسخه دومش اومده ، میره دنبال نسخه اولش که از اول شروع کنه (چون باخودش میگه وقتی دومیش رو صفحه اوله حتما بازی خوبیه) و وقتی میره جستجو میکنه میبینه نسخه اول نداره کلا بیخیال بازی میشه . این دسته که کلا دانلود نمیکنن و هیچ . 
یه دسته دانلود میکنن و میرن بازی میکنن و پول هم میدن اما حوصله ندارن نظر بدن ولی اونایی که دیدن وسطش پولیه و عصبانی شدن میان نظر مینویسن و شما فک میکنی همه همین فکرو میکنن . درصورتیکه شاید اینطوری نباشه و بازی موفق باشه اما اونایی که خریدن نظر ندادن . این هیچ راهی نداره جز اینکه از توسعه دهنده درمورد درامدش بپرسید ببینید واقعا کسی نخریده یا کسایی نخریدن فقط نظر نوشتن .
مورد بعدی که به نظرم میاد ، اینطور بازی ها بهتره کلا پولی باشه و عقیده شما کاملا ، تاکید میکنم کاملا غلطه . این بازی ها طبق 41148 بهتره نسخه اولش بیاد (رایگان باشه بهتره که مخاطب جذب کنه) ، بعد نسخه های بعدی پولی (درقالب فایل های جدا ، نه اینکه یه نسخه روی قبلی اپلود بشه) بیاد و اون پولی باشه . اینطوری حداقل اونایی که نمیخرن نمیتونن نظر بدن و بقیه رو منصرف کنن . بعد یه مدت نسخه سوم که اومد دومی هم رایگان بشه و به همین ترتیب . اینطوری به صورت صعودی تعداد خریداران میره بالا با اومدن هرنسخه و رایگان شدن نسخه قبلیش . چون کاربری که حتی منصرف شده بود میره نسخه های قبلی که رایگان شده رو بازی میکنه و میبینه ااا چقد باحاله و میاد نسخه بعدی رو هم میخره . تو 41148 که اینطوری بود. 
به نظرم (این جمله رو اول همه پاراگراف ها گذاشتم که تاکید کنم نظرشخصیمه و هیچ سندیت و تجربه ای پشتش نیست) بهتره بازی هایی از این قبیل کلا پولی باشن ، بازی درون پرداخت داستانی اگه بخواد درون پرداخت باشه باید حداقل دو داستان داشته باشه . شماخودتو بزاری جای کاربر ، واقعا خیلی رو اعصابه که وسط داستان پول بدی.  اما اگه دو داستان جدا داشته باشه که کاربر اولی رو بازی کنه و به نتیجه برسه . حالا بگی اگه میخوای یدونه بهترشو داشته باشی دومی رو هم بخر ، فک کنم اینطوری بیشتر ترغیب شه .
یه تکنیک دیگه به نظرم خرید نامستقیمه . یعنی به جای اینکه بگی برای ادامه داستان پول بده ، بگی چه میدونم باید واسه باز کردن ادامه داستان کلید داشته باشی و بعد بدست اوردن کلید هارو خیلی سخت تو داستان بزارید ، اونقدر سخت که یه سری بیخیال شن و ترجیح بدن 1000 تومن بدن و یدونه کلید بخرن . (مثلا 4 تا کلید اسون بدست بیاد اما پنجمی رو یه جای سخت بزار که هرکار کرد جز یه عده خیلی خیلی باهوش نتونن پیدا کنن ، بعد یارو که 4 تارو پیدا کرده و خسته شده ، چون تلاش کرده فک کنم پول پنجمی رو به جون بخره) . 
یه نکته دیگه هم ازین کارهای روانشناسی هست که مثلا به جای 1000 تومن بنویسی 999 تومن . یا داستان ها دونه ای 1000 ولی دوتاش 1500 تومن و ازین قبیل کلک ها . 
خلاصه کلا پول حلال زیر پال فیله . اگه میخواید باید خیلی تلاش کنید ، متاسفانه تو فرهنگ ما خرج کردن واسه بازی کار خیلی عجیب و سختیه و اینم جاافتاده . من که خودمم دارم اینارو میگم از همین دسته هستم نه اینکه من جداام . 
استودیو بازیسازی ایروید
جدید ترین ها : شهرزاد ، دربند;1357 و ATOM
[تصویر:  ads.gif]
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ᔕinaᗪehghani ، Hossein ، nariman ، mostafanastary ، Mehrdad
#3
سلام.
فارغ از اینکه حتما تفاوت هایی در داستان، گرافیک و صدا و انیمیشن و مسائل فنی دیگه بین 41148 و سایر بازی هایی در سبک معمایی که خودشون رو رقیب 41148 میدونن، فکر میکنم برند سازی و کاربران رو تشنه ی خدمت ( منظورم از خدمت ، یعنی خدماتی که فرد میده، محصولی که تولید میکنه و ... هستش) نگه داشتن و مطلع سازی کاربران از روند ساخت اون محصول و مسائلی از جنس تکنیک های فروش، میتونه کاربران بیشتری رو به سمت بازی یا هر محصولی جذب کنه.

دوستانی داشته ام که از ابتدایی که تولید بازی شون رو استارت زدن، به فکر مارکتینگ بازی ، حتی با یک نیروی مخصوص اینکار، بوده اند.

این مدل رو توی بسیاری از بازی های خارجی هم میشه دید.

در خصوص اینکه یک بازی رو به قسمت دوم ببریم، خب شاید روی همه ی بازی ها ، فیلم ها، سریال ها جواب نده! یعنی شما مثلا ماتریکس 1 رو میبینید، انتظار قسمت دوم رو یه عده میکشند، یه عده نه! اما مثلا سریال مردگان متحرک، به نظرم فرق میکنه، و بیننده منتظر قسمت بعدی هست تا ببینه چه اتفاقی برای گروه میفته!

از طرفی هم یه بازی مثل Ori ! شما بازی رو در قسمت اول تموم شده میبینید! اما وقتی خبر قسمت دوم هم میاد، ادامه ی داستان خلاقانه ایجاد شده.

اینا البته نظرات شخصی من بودند.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ᔕinaᗪehghani ، Hossein ، nariman ، محمد 82 ، oak ، بنده خدا
#4
یک نقل قول هم من از آقا مهدی فنایی بیارم که با وجودی که بازی 41148 ایشون جزو موفقترین بازیهای ماجراجویی معمایی ایران بوده و هست اما ایشون تاکید دارن که اگر قصد دارین از بازیسازی پول خوبی دربیارین و پولدار بشین هرگز سمت ساخت بازی ماجراجویی یا معمایی که کاربر یکبار تا انتها بازیش میکنه بعد دیگه هیچوقت سراغش نمیره, نرین... بلکه سراغ ساخت بازیهای برین که کاربر بارها و بارها برمیگرده و بازیش میکنه و یکجورایی بهش اعتیاد پیدا میکنه.
اینرو من نمیگم... بلکه موفقترین بازیساز سبک ماجراجویی معمایی ایران میگه.
  پاسخ


 سپاس شده توسط: Hossein ، ᔕinaᗪehghani ، محمد 82 ، mostafanastary
#5
سلام محمد ، الان که استدلال تو رو خوندم کاملا قانع شدم .. خیلی جالبه من فکر میکردم اگه تا نصف بازی رایگان باشه نصفش پولی طرف بیشتر وسوسه میشه که ادامه بازی رو بخره ولی الان که تو گفتی طرف اتفاقا عصبی میشه حرفتو قبول دارم و فکر میکنم بهترین روش ، همین باشه که نسخه اولو رایگان بزاریم بعد تو سری های بعد پولی کنیم .. و اون نکته که اتفاقا نظرات بد با این روش فیلتر میشه هم جالب بود خیلی استفاده کردم ممنون‌
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سلام آقا مصطفی بله حق با شماست ولی اینجا ایرانه ، و خب هیچکس حاضر نیست الکی پول خرج کنه ، خود من هم همینطوریم مشکل از ریشه هست متاسفانه ..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سلام جناب نریمان عزیز این حرف هم درسته همیشه این جور بازیا یه نقطه اوجی دارن که داستان به حساس ترین جای ممکنش میرسه بعد از اون یهو بازی کلن کاربراشو از دست میده .. هر چند که فکر میکنم میشه برای اینم یه فکر هایی کرد .. ولی این طور که معلومه توی ایران بیشتر مردم دنبال بازیای میرن که بیشترین لذت وکمترین هزینه رو براشون داشته باشه و با این اوصاف ما هم باید خودمو با این سلیقه وفق بدیم جدای از اینکه خود من بیشتر به بازی های داستان محور ماجراجویی علاقه دارم
  پاسخ


 سپاس شده توسط: ᔕinaᗪehghani ، محمد 82 ، nariman
#6
یه چیز دیگه هم که الان یادم اومد . بودن راز یا چیزهای مخفی مخصوصا تو اینطور بازی ها خیلی خیلی خیلی خیلی کمک میکنه . شما فک کن دوتا راز افشا میشه دوتا سایت که میزنن راز بازی فلان ، همه میگن ااا ببین عجب بازیه رازالودیه . بریم ببینیم چیه . و این کد های مخفی و ایتم های مخفی و راز ها خیلی میتونه کمک کنه . مثلا اینکه همین بازی 41148 حالت نوشتارش رو اگه به انگلیسی بنویسی میبینی شبیه AllAH هست و در بازی هم موقعیت هایی که داره با اهریمن و ... میجنگه میبینی . اینطور فکر ها پشت بازی خیلی جواب میده و این دقیقا همون چیزایی که دوستان گفتن . یعنی هم کاربر با دیدن اینا بارها برمیگرده و بازی میکنه و هم به قول اقا مصطفی کاربر تشنه میشه . 
پ ن : شاید بگید تو که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره  21 ‌ ؛ یه نکته بگم که برای تابستون پروژه ویژه ای دارم و میخوام همه تجربیات و تخصصم (هرچند اندک) رو بریزم توش و تمام نکته هارو توش رعایت کنم ، ببینم چی میشه . البته سبکش اکشنه اما از نکته هایی که تاالان فهمیدم نهایت استفاده رو توش میکنم . امیدوارم از پسش بربیام و دانلود خوبی هم داشته باشه . بی ربط بود اما فک کردم شاید سوال براتون پیش اومده باشه  4
استودیو بازیسازی ایروید
جدید ترین ها : شهرزاد ، دربند;1357 و ATOM
[تصویر:  ads.gif]
  پاسخ


 سپاس شده توسط: Hossein ، nariman ، ᔕinaᗪehghani
#7
با سلام
خب تاپیک جالبی زدید بعد از مدت ها که اومدم انجمن تاپیک درست هم دیدیم دمتون گرم
با نظرات جناب نریمان و نستری بطور کامل موافقم
ولی خب نظر شخصی خودم تا حدودی چیزی خلاف عقیده محمد عزیز و حسین هست.

اولا که هیچ تضمینی نیست وقتی کاربر ببینه نسخه اول رایگانه بعد نسخه دوم میاد پولیه و وقتی که نسخه سوم اومد نسخه دوم رایگان بشه ، صبر نکنه تا همه نسخه ها رایگان بشه و فقط پول قسمت آخر بده.
ثانیا بازم هیچ تضمینی نیست طرف وقتی دید کلید آخرو نتونست پیدا کنه بازی رو حذف نکنه. ثانیا که بازی که کلا پولی باشه مردم جذبش نمیشن.
پس در نتیجه بازی معمایی با توجه به حرف جناب فنایی توی کشور ما جایی نداره مگه اینکه مثل دزد بی مزد یه مشت بچه با خیال بزرگ بودن رو هدف قرار بدید
 

البته با روانشناسی و... موافقم


و یه نکته دیگه در مورد پیام دوست عزیزمون حسین :
نقل قول: سلام آقا مصطفی بله حق با شماست ولی اینجا ایرانه ، و خب هیچکس حاضر نیست الکی پول خرج کنه ، خود من هم همینطوریم مشکل از ریشه هست متاسفانه .

این صحبت فقط یه بهانه هست برای تنبلی و کار نکردن
آدم حتی تو دار المجانی هم میتونه پولدار بشه.
بعدشم توی ایران لازم نیست بیل گیتس بشی (البته الان طلاق گرفته و نصف اموالشو دادن به زنش)
توی ایران یک دهم پول بیل گیتس رو داسته باشی کارت راه میوفته.

اگر هم خودت اینطوری ، تغییر رو از خودت شروع کن
[تصویر:  default-yellow.svg]
غایب
  پاسخ


 سپاس شده توسط: Hossein ، nariman ، ᔕinaᗪehghani
#8
برای انجام مارکتینگ، لازم نیست شما حتما کلی هزینه کنید!
این کار رو شما خودت میتونی بر عهده بگیری، و مثلا روزی نیم ساعت، توی سایت ها یا بلاگ و گروه های بازی سازی، فعالیتی داشته باشی از جنس اینکه کارت و پیشرفت محصولت رو به نمایش بذاری.
البته بصورت اصولی!

پیشنهاد میکنم مجموعه ی ویدئوهایی از " توماس براش " رو ببینید!

اینستاگرام : https://www.instagram.com/thomasbrushdev/

یوتیوب: https://www.youtube.com/channel/UCuHVjte...8QqMrtGvwQ

این بنده خدا، برای تمامی کارهایی که میسازه، خیلی خوب مارکتینگ رو انجام میده به نظرم!
  پاسخ


 سپاس شده توسط: hasansanaei ، Hossein ، nariman ، ᔕinaᗪehghani ، Mehrdad ، oak
#9
(1400/2/19، 11:36 عصر)oak نوشته است: با سلام
خب تاپیک جالبی زدید بعد از مدت ها که اومدم انجمن تاپیک درست هم دیدیم دمتون گرم
با نظرات جناب نریمان و نستری بطور کامل موافقم
ولی خب نظر شخصی خودم تا حدودی چیزی خلاف عقیده محمد عزیز و حسین هست.

اولا که هیچ تضمینی نیست وقتی کاربر ببینه نسخه اول رایگانه بعد نسخه دوم میاد پولیه و وقتی که نسخه سوم اومد نسخه دوم رایگان بشه ، صبر نکنه تا همه نسخه ها رایگان بشه و فقط پول قسمت آخر بده.
ثانیا بازم هیچ تضمینی نیست طرف وقتی دید کلید آخرو نتونست پیدا کنه بازی رو حذف نکنه. ثانیا که بازی که کلا پولی باشه مردم جذبش نمیشن.
پس در نتیجه بازی معمایی با توجه به حرف جناب فنایی توی کشور ما جایی نداره مگه اینکه مثل دزد بی مزد یه مشت بچه با خیال بزرگ بودن رو هدف قرار بدید
 
البته با روانشناسی و... موافقم

و یه نکته دیگه در مورد پیام دوست عزیزمون حسین :
نقل قول: سلام آقا مصطفی بله حق با شماست ولی اینجا ایرانه ، و خب هیچکس حاضر نیست الکی پول خرج کنه ، خود من هم همینطوریم مشکل از ریشه هست متاسفانه .

این صحبت فقط یه بهانه هست برای تنبلی و کار نکردن
آدم حتی تو دار المجانی هم میتونه پولدار بشه.
بعدشم توی ایران لازم نیست بیل گیتس بشی (البته الان طلاق گرفته و نصف اموالشو دادن به زنش)
توی ایران یک دهم پول بیل گیتس رو داسته باشی کارت راه میوفته.

اگر هم خودت اینطوری ، تغییر رو از خودت شروع کن
بله خب هیچ تضمینی برای هیچکدوم از راه ها نیست . من فقط چیزی که فک میکنم رو گفتم . وگرنه بهتره یکی که واقعا تجربه کار با فروش و دانلود بالا داره بیاد و این تاپیک رو راهنمایی کنه وگرنه ما عموما کارهایی که خیلی دانلود بالا داشته باشه ، فعلا نداشتیم . 
استودیو بازیسازی ایروید
جدید ترین ها : شهرزاد ، دربند;1357 و ATOM
[تصویر:  ads.gif]
  پاسخ


 سپاس شده توسط: Hossein ، nariman ، ᔕinaᗪehghani
#10
(1400/2/19، 11:57 عصر)mostafanastary نوشته است: برای انجام مارکتینگ، لازم نیست شما حتما کلی هزینه کنید!
این کار رو شما خودت میتونی بر عهده بگیری، و مثلا روزی نیم ساعت، توی سایت ها یا بلاگ و گروه های بازی سازی، فعالیتی داشته باشی از جنس اینکه کارت و پیشرفت محصولت رو به نمایش بذاری.
البته بصورت اصولی!

پیشنهاد میکنم مجموعه ی ویدئوهایی از " توماس براش " رو ببینید!

اینستاگرام : https://www.instagram.com/thomasbrushdev/

یوتیوب: https://www.youtube.com/channel/UCuHVjte...8QqMrtGvwQ

این بنده خدا، برای تمامی کارهایی که میسازه، خیلی خوب مارکتینگ رو انجام میده به نظرم!
‌واقعیتش من فیلم رو نگاه نکردم ولی فکر نمیکنم تبلیغ توی کانال های بازی سازی یا سایت های شبیه به این تاثیر چندانی تو دانلود و نصب داشته باشه ..
البته ممکنه ولی نه زیاد چون اون سایت ها و اعضای اون لزوما گیمر نیستن که بخوایم روی اونا حساب کنیم .. مگه اینکه بخوایم توی کانال های گیم تبلیغ انجام بدیم که اونم هزینه داره هر چند می ارزه مثلا یه کانال گیمینگ که حدودا ۵ هزار عضو داره اگه یک سوم این جمعیت هم بیاد یه نگاهی به اون بازی ما بندازه اون زیاد شدن تعداد نصب تو بازار روی بقیه هم تاثیر میزاره بقیه میبینن مثلا بازی هزار تا دانلود خورده میگه حتما بازیش خوب بوده ۵ روزه هزار تا نصب داشته .. 
البته اینا هم نظر شخصی بود نمیشه همیشه به اینجور کارا هم اعتماد کرد

(1400/2/19، 11:36 عصر)oak نوشته است: با سلام
خب تاپیک جالبی زدید بعد از مدت ها که اومدم انجمن تاپیک درست هم دیدیم دمتون گرم
با نظرات جناب نریمان و نستری بطور کامل موافقم
ولی خب نظر شخصی خودم تا حدودی چیزی خلاف عقیده محمد عزیز و حسین هست.

اولا که هیچ تضمینی نیست وقتی کاربر ببینه نسخه اول رایگانه بعد نسخه دوم میاد پولیه و وقتی که نسخه سوم اومد نسخه دوم رایگان بشه ، صبر نکنه تا همه نسخه ها رایگان بشه و فقط پول قسمت آخر بده.
سلام امیر مهدی ؛ بزار منم با این حرفت مخالفت کنم چون همون بحث تشنه کردن مخاطب هست که جناب نستری گفتن ما خودمون داریم میگم بازی های داستان محور خب اگه داستان این بازی ما خوب باشه یعنی هسته بازی جالب باشه دیگه بازیکن نمیاد بگه چرا نسخه بعدی بازیت رو پولی کردی 
همون مثال بازی 41148 که نسخه اول رایگان بود و داستان بشدت جالب و گیم پلی تقریبا جدیدی تو ایران داشت(البته به خاطر یسری سوءتفاهم هایی که خودتون میدونید بهش تهمت زدند و گفتن بازیت ضد دین هست و... که خیلی کمک کرد تا بیشتر دیده بشه حالا به هر نحوی خوب یا بد )مردم دیگه به این کار نداشتن که نسخه دوم پولیه چون میدونستن ارزش خرج کردن رو داره چون نسخه اولیه خودشو ثابت کرده بود ... 
حالا ما هم اگه توی دمو یا نسخه اول بازی طوری داستانو که هسته اصلی بازی هست بچینیم و خوب هم روایت داستانو ادامه بدیم و همچنین توی بحث دیزاین و گیم پلی خوب عمل کنیم مطمئن باش بازیکن اگه واقعا خوشش اومده باشه و پگیر بازی شده باشه دیگه صبر نمیکنه ببینه کی این نسخه رایگان میشه ..ولی خب شاید کسایی که زیاد از بازی خوششون نیومده بتونن چنین کاری که گفتی انجام بدن .
  پاسخ


 سپاس شده توسط: nariman ، ᔕinaᗪehghani ، oak


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لیست بسیار کامل از پابلیشرهای خارجی 2020 Mehrdad 16 10,679 1403/12/24، 08:04 عصر
آخرین ارسال: xcmpunkgtsx
  قبول کردن سفارش شما (:--ALI--:) 0 593 1403/1/30، 09:06 عصر
آخرین ارسال: (:--ALI--:)
  استخدام چند ردیف شغلی در تهران hasansanaei 0 752 1402/6/1، 02:13 عصر
آخرین ارسال: hasansanaei
Heart یلدا مبارک ? oak 2 2,446 1400/10/4، 09:46 عصر
آخرین ارسال: amin hosseini
  پرداخت درون برنامه M.Y 3 2,265 1400/9/27، 03:59 عصر
آخرین ارسال: mostafanastary

پرش به انجمن: